Het belang van een sterke huisstijl

In: Grafisch Ontwerp

Je hebt – misschien al een tijdje – je eigen bedrijf. Je hebt prima werk met de klanten die je ontvangt, maar je bent niet altijd even herkenbaar. Ooit heb je een website laten maken bij de websitebouwer om de hoek en met wat gegoochel is het je gelukt om in Word een ontwerp voor briefpapier en een ontwerp voor een factuur te maken. Netjes met je logo en je adresgegevens. Toch sluiten de ontwerpen niet helemaal op elkaar aan. Het lettertype is hetzelfde, maar op je briefpapier staat het adres niet op dezelfde plaats als op de factuur. Herkenbaar? Door een goed gebruik van jouw huisstijl voorkom je dat jouw huisstijl een allegaartje wordt.

Begin bij de essentie

Om je huisstijl te ontwikkelen moet je natuurlijk vooraan beginnen. Als bedrijf heb je natuurlijk enkele kernwaardes vastgelegd die je graag communiceert met je klanten en waar je zelf voor staat. Op basis daarvan kun je aan de slag met een logo. Met dat logo kun je natuurlijk alle kanten op, bijvoorbeeld een beeldmerk, textueel of één of meerdere kleuren. Het is wel van belang dat je logo op zowel groot als klein formaat goed zichtbaar moet zijn.

Met het ontwerp van je logo maak je ook direct de eerste stappen voor je huisstijl. Je denkt na over welke kleuren er bij jou en je kernwaardes passen en (bij tekstgebruik) welk lettertype kenmerkend is voor de identiteit die je wil laten zien.

Van logo naar huisstijl

Op basis van je logo kan de rest van de huisstijl worden ontwikkeld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan visitekaartjes, website, briefpapier, verpakkingsmaterialen en eventueel productontwerp. Je huisstijl is meer dan “de kleuren uit het logo ook in andere documenten gebruiken”. In plaats daarvan zijn opmaakregels belangrijk. Hoever moet mijn logo uit de kant van het document staan? Wat als ik iets in zwart-wit produceer? Welke grijswaarden krijgt mijn logo dan?

Door vooraf je stijl goed vast te leggen voorkom je dat je achteraf tegen problemen aanloopt bij een document dat je nog niet eerder hebt gemaakt. Daarnaast kun je ervoor zorgen dat je je stijl vastgelegd. Voor onze klanten doen we dit in een merk handleiding. Daarin staan de basisregels voor de huisstijl van het merk. Wie je vervolgens deze handleiding ook geeft: je collega of een extern marketingbureau, jouw stijl en waar jij voor staat is direct duidelijk.

Case: Coolblue

Er zijn merken die een sterke huisstijl hebben ontwikkeld en daardoor zeer herkenbaar zijn. Eén van deze merken is Coolblue. Coolblue heeft de heel herkenbare blauwe kleur met een oranje logo. Of het nu gaat om de dozen die je ontvangt of de vrachtwagens die je ziet rijden, overal maken ze gebruik van diezelfde heel herkenbare kleur. Daarnaast communiceren ze ook nog eens op een kenmerkende manier met de vaak persoonlijke opgewekte tone of voice. Die inzet is niet zonder resultaat, Coolblue is tenslotte één van de grootste online webwinkels van Nederland.

Misschien ben jij met jouw bedrijf geen Coolblue en bij lange na niet zo groot, maar ook voor kleine bedrijven heeft een sterke huisstijl een positieve werking. Het maakt je herkenbaar en laat goed zien wij jij bent. Kan jij bij de uitwerking van jouw huisstijl ondersteuning gebruiken of ben je ook op zoek naar een merk handleiding? We helpen je graag.

Sander Akkermans

Multimedia is overal. Dankzij de groei van social media is een goede online aanwezigheid erg belangrijk. Ik streef er naar campagnes op te zetten voor klanten waar ze versteld van staan, in zowel de conceptualisering als uitvoering.