De kern(waardes) van jouw succes

In: Identiteit & Strategie

Voor elk project dat je ooit hebt uitgevoerd heb je een onderliggende gedachte. Of het nu gaat om een project voor een klant of om je eigen bedrijfsidentiteit. Enkele van de eerste vragen die je jezelf stelt zijn: wat wil ik bereiken, waarom wil ik dat doen en hoe ga ik dan vervolgens te werk? Het is altijd belangrijk deze vragen aan jezelf te stellen en te blijven stellen.

Het is verstandig om vanaf de oprichting van je bedrijf al te denken over de kernwaardes van jouw bedrijf. Waar staat het voor? Als je duidelijke kernwaardes bepaalt vormen ze samen de identiteit van je bedrijf. Deze identiteit kun je overbrengen naar de klanten zodat zij zich kunnen identificeren met jou. Hoe ga je hiervoor te werk, zodat potentiële klanten voor jou kiezen? Als er een sterke identiteit ligt en goede strategie is ontwikkeld ontstaat er een krachtig merk wat zich onderscheid van concurrenten.

IKEA

Een goed voorbeeld van een bedrijf met een sterke identiteit is IKEA. Toen IKEA werd opgericht was het doel om zoveel mogelijk klanten een betaalbaar interieur aan te bieden. Maar op basis van alleen een lage prijs zou het bedrijf niet onderscheidend zijn geweest van de (toenmalige) concurrentie. In plaats daarvan richtte het bedrijf zich op drie belangrijke kernwaardes: functionaliteit, kwaliteit en een degelijk design.

Nu, ruim 60 jaar na de introductie van het merk zijn deze kernwaardes nog altijd van toepassing en met succes; IKEA is uitgegroeid tot een van de grootste meubelfabrikanten ter wereld. IKEA laat zien wat het oplevert om duidelijke waardes te hebben: de kernwaardes ondersteunen de opbouw van een sterk en herkenbaar merk.

Innocent

Een ander goed voorbeeld met een duidelijke identiteit is Innocent. Het is algemeen bekend dat zij staan voor een drankje wat 100% eerlijk is over wat er in zit en hoe het wordt gemaakt.

De hele identiteit draait om innocence, naast eerlijk is het ook nog eens een gezond drankje dat ook bijdraagt aan een beter milieu. In 2004 werd het voor het eerst geïntroduceerd in Nederland, waarna het merk snel is gegroeid en naamsbekendheid heeft gekregen. Deze bekendheid is gegroeid door de identiteit door te zetten in alles wat Innocent doet.

What’s in it for me?

Het vastleggen van duidelijke kernwaardes van het bedrijf is waar iedereen moet beginnen. Het vormt namelijk een goed concept van waaruit je bedrijf verder kan groeien. Het vorige voorbeeld, Innocent begon ooit op festivals met het verkopen van hun smoothies. Maar door de sterke kernwaardes en identiteit waar mensen zich verbonden mee voelen zijn ze uitgegroeid tot een internationaal bedrijf. Elk bedrijf, hoe klein of groot ook, moet zich differentiëren van concurrenten. Door een strategische inzet van kernwaardes en strategie kun je jouw bedrijf uniek maken. Zo bouw je een sterke klantenkring op en blijven je klanten terugkeren je: ze kunnen zich namelijk met jouw bedrijf kunnen identificeren.

Kies voor een unieke identiteit

Leedeo wil jou graag helpen met het creëren van een sterke identiteit. Samen gaan we op zoek naar waar jij voor staat. We helpen je bij het omschrijven en vastleggen van de kernwaardes en neerzetten van een sterke identiteit. Daarnaast ontwikkelen we samen een goede strategie om deze identiteit over te brengen op klanten.

Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan zeker contact met ons op.

Loes Houweling

Creativiteit, marketing en consumentengedrag zijn voor mij interessante vakgebieden. Door deze te combineren help ik klanten verder in het creëren van marketingprojecten