Een responsive website; enorm belangrijk

In: Website

Een website die zich niet aanpast als je deze opent via je telefoon; dat kan natuurlijk niet meer anno 2018! Een goede oplossing is het maken van een resposive design. Dit helpt niet alleen voor de gebruiksvriendelijkheid maar zorgt ook nog eens voor een betere Google ranking.

Je kent het vast wel: je pakt je mobiel om even een adres op te zoeken voor je volgende afspraak en de website werkt niet lekker. Hij laadt erg traag en wordt ook niet erg goed weergegeven. Het menu verspringt op het moment dat je het wil uitvouwen en de teksten zijn veel te klein. Anno 2018 kan dat dus echt niet meer!

De term ‘responsive webdesign’ bestond vóór 2010 al en daarmee zou je verwachten dat websites van tegenwoordig goed werken op mobiele apparaten. Lange tijd werd ervoor gekozen om twee website te ontwikkelen; een desktop en mobiele versie maar dat is tegenwoordig alweer achterhaald. Eén website die op ieder apparaat zowel technisch als visueel goed werkt is de oplossing.

Gebruiksvriendelijk

Het is al lang geen geheim meer dat websites tegenwoordig vaker mobiel worden bezocht dan met een laptop of tablet. Deze apparaten hebben verschillende schermformaten en kunnen zowel horizontaal als verticaal worden gebruikt. Des te belangrijker dus, dat een website optimaal werkt.

De optimale gebruiksvriendelijkheid van responsive design beperkt zich overigens niet alleen tot hoe je website eruitziet. Een hamburgermenu (drie van streepjes, waarna het menu zich ontvouwt) kennen de meeste websites vaak wel en in de meeste gevallen passen afbeeldingen ook wel binnen de formaten van het scherm. Wat je echter niet ziet, is dat nog vaak die afbeeldingen eigenlijk net zo groot zijn als op een desktop. Met andere woorden, grote afbeeldingen worden terug geschaald naar kleine schermen, wat zorgt voor een onnodig lange laadtijd.

De gebruiksvriendelijkheid van responsive design kent dus twee kanten. Het moet er mooi, verzorgd en strak uitzien en het moet het bij je huisstijl passen. Tegelijkertijd moet je er dus voor zorgen dat je website optimaal presteert, zodat je website vlot laad en niet de hele databundel van je bezoekers verbruikt.

Jouw website testen met Google?

De prestaties van je website beperken zich overigens niet alleen tot je bezoekers. Ook binnen het zoekalgoritme van Google speelt een technisch goed onderbouwde website een grote rol. Als jouw website namelijk visueel niet goed werkt en erg traag laad scoor je aanzienlijk lager in de Google ranking. Is de website van de concurrent technisch beter? Dan zou het wel eens kunnen dat je website slechter vindbaar is.

Natuurlijk kun je zelf ook testen of jouw website goed scoort. Google heeft er zelfs een mooi hulpmiddel voor ontwikkeld. Door https://testmysite.withgoogle.com/intl/en-gb te bezoeken en daar je website URL in te voeren beoordeeld Google jouw website en hangt er een score aan op een schaal van 1-100. Komt jouw website niet goed uit de verf? Neem dan gerust eens contact met ons op, zodat we kunnen kijken hoe we jouw website kunnen verbeteren.

Sander Akkermans

Multimedia is overal. Dankzij de groei van social media is een goede online aanwezigheid erg belangrijk. Ik streef er naar campagnes op te zetten voor klanten waar ze versteld van staan, in zowel de conceptualisering als uitvoering.