Klimaatverandering binnen het bedrijf: 5 haalbare tips voor een duurzamere onderneming

In: Bedrijfsleven

Er gaat de laatste jaren steevast een hot topic. Er lijkt helaas geen dag meer voorbij te gaan zonder dat klimaatverandering het nieuws haalt. Dat er actie ondernomen moet worden is wel duidelijk: de VN bracht onlangs een rapportage naar buiten waaruit blijkt dat er ingrijpende maatregelen noodzakelijk zijn op een nog niet eerder vertoonde schaal. De Nederlandse overheid faciliteerde de afgelopen maanden ‘klimaattafels’: werkgroepen die zich op het gebied van verschillende onderwerpen buigen over het beperken van klimaatverandering. Zorg draaien voor het milieu en klimaatverandering tegengaan is echter iets waar we allemaal aan moeten werken. Ook binnen een eigen bedrijf zijn er veranderingen door te voeren die op korte termijn haalbaar zijn. Wij zetten een aantal ideeën voor je op een rij, zodat ook jouw bedrijf bijdraagt aan een beter milieu. Dat je de verlichting uit moet zetten als je naar huis gaat weten we inmiddels allemaal wel, laten we daarom net even een stapje verder gaan.

Doe plastic bekers de deur uit

Helaas zien wij het nog vaak: plastic of papieren bekertjes in de bedrijfskantine of naast het koffiezetapparaat. Het gebruik van wegwerpbekertjes lijkt natuurlijk vooral gemakkelijk, maar ze zijn ongekend slecht voor het milieu. Na slechts één kopje koffie wordt een bekertje alweer in de prullenbak gegooid, en dat is ontzettend milieubelastend. Het is dan wellicht iets meer werk om mokken of glazen voor koffie en thee aan te schaffen en te gebruiken, maar het is uiteindelijk net zoveel werk als regelmatig een nieuwe bestelling plaatsen voor die wegwerptroep. Zullen we daarom afspreken dat je de laatste keer dat je die wegwerpbekertjes bestelde al in het verleden ligt en je volgende keer voor een duurzaam product kiest? Lijkt ons een goed plan! De volgende keer dat jij aan je pauze zit is het niet slechts de koffie die zorgt voor een goed gevoel.

Brieven sturen doen we niet meer, toch?

Hoewel het aantal verstuurde poststukken al jarenlang terugloopt, worden er nog steeds onnodig veel brieven verstuurd door bedrijven. Of het nou gaat om advertentiemateriaal of om facturen, in de meeste gevallen zijn brieven ontzettend achterhaald. E-mails zijn een prima alternatief en bovendien is het sneller en overzichtelijker. Als kers op de taart bespaar je ook nog eens op portokosten. Daarom is email bij ons sinds ons bestaan al de standaard. Het lijkt ons dan ook een goed idee als jouw bedrijf dat ook doet. Brieven sturen doen we alleen nog als het echt niet anders kan.

De papierwinkel deels hergebruiken

Over brieven gesproken: hoeveel geprinte A4tjes liggen er op jouw bureau waarvan jij de enige bent die er ooit naar kijkt? Nog maar al te vaak worden er documenten uitgedraaid omdat een geprint document soms nou eenmaal handiger leest dan op een scherm, en dat snappen wij best. Maar wist je dat zo’n A4 vel ook een achterkant heeft? Zolang er op die ene geprinte zijde van het document geen vertrouwelijke informatie staat, kan dat A4 vel prima nog een keer de printer in, om zo te bezuinigen op de hoeveelheid papier die er door je bedrijf wordt verbruikt – en dat geldt overigens ook voor die overbodige prints die door adverteerders naar je worden gestuurd. Helemaal ideaal natuurlijk als de printer op je kantoor twee lades heeft. Kun je die tweede mooi inzetten voor het gerecyclede papier!

Ecologische bedrijfsvoering begint bij iedereen

Milieubewust werken zou tegenwoordig een standaard moeten zijn binnen ieder bedrijf. Zowel de bedrijfsvoering als het personeel kunnen heel wat stappen nemen om milieubewust te werken. Door afspraken te maken weten je personeelsleden hoe milieubewust werken onderdeel is van de bedrijfsidentiteit van jouw onderneming. Hoe gaat jouw bedrijf om met het milieu en duurzaamheid? Hoe kunnen je werknemers daar aan bijdragen? Wat is toegestaan wat kan absoluut niet door de beugel? Als je benieuwd bent hoe kleine aanpassingen binnen jouw bedrijf bij kunnen dragen aan een beter milieu, adviseren we je daar graag in.

Reiskostentaks

Het declareren van reiskosten is de normaalste zaak van de wereld. Toch wordt daarbij geen of nauwelijks rekening gehouden in de keuze van vervoersmiddel. Daarom stellen wij voor om een reiskostentaks in te voeren. Niet vanuit de overheid, maar gewoon door jou, als bedrijf, richting zowel klanten als je personeel. Jouw personeelsleden reizen voortaan op een milieuvriendelijke manier naar het werk en richting klanten. In ruil daarvoor compenseer je jouw personeel meer dan dat ze rijden in die vervuilende oude auto. Bij jouw klanten kun je prima een iets hogere reiskostenvergoeding in rekening brengen wanneer je een milieuvriendelijke manier van reizen hanteert en garandeert (en wanneer je dat ook gewoon uitlegt aan je klanten). Bovendien; met die onbeperkte databundels kun je in de trein die er misschien iets langer over doet in de meeste gevallen gewoon prima werken. Dan haal je ook nog eens het meeste uit je tijd die je normaal kwijt was met reizen!

Vergaderen kan ook digitaal

Het uitvallen van een internetverbinding is tegenwoordig eerder een uitzondering dan een regel. Toch vinden we het tegenwoordig nog steeds nodig om te reizen richting de klant waar we vervolgens tegenover elkaar aan een tafel gaan zitten met ieder een eigen A4tje voor onze neus, om vervolgens zaken te bespreken die ook prima digitaal hadden gekund. Ouderwets vinden we! Programma’s als Skype bieden de mogelijkheid om elkaar te zien en zaken met elkaar te bespreken zonder dat we de reis naar elkaar maken. Dan sparen we ook nog eens de reistijd, reiskosten en milieubelasting uit. Effectief werken noemen we dat. En natuurlijk kan die eerste meeting op locatie geen kwaad. Natuurlijk willen we van onze relaties weten waar ze werken, elkaar de hand kunnen schudden en gezamenlijk een kop koffie met elkaar kunnen drinken. Maar laten we de tweede keer digitaal afspreken.

Er is zoveel mogelijk om bij te dragen aan een duurzame toekomst en toch doen we vaak niet genoeg. De vijf tips die wij hier aanhalen zijn meteen door te voeren. Laten we dan ook afspreken om dat niet “binnenkort” te doen, maar gewoon vanaf aanstaande maandag. Dan kun je deze week nog even aan het idee wennen. Laat je ons even weten welke tips jij doorvoert en welke tip wij hebben gemist die je meteen in gaat zetten?

Sander Akkermans

Multimedia is overal. Dankzij de groei van social media is een goede online aanwezigheid erg belangrijk. Ik streef er naar campagnes op te zetten voor klanten waar ze versteld van staan, in zowel de conceptualisering als uitvoering.